Ympyrä sulkeutuu


Mun vuosi alkoi parin tunnin pyöräilyllä ulkona pakkasessa. Loppumatkasta vesipullo, taskussa ollut energiapatukka ja varpaat jäässä, lihakset kylmän kangistamana. 

Mun vuosi jatkui 9 – 12 tunnin viikkotreenimäärillä ja eteni pitkin vuoristorataa fiiliksen poukkoillessa endorfiinihumalasta väsymykseen ja alakuloon. Minä ajattelin vain että sisua perkele.

Mun treenivuoteen osui kaksi käännekohtaa. Huhtikuussa Tahkon viikonloppuleirillä pyöräilin elämäni ekan satasen ja käytännössä kropan sietokyky katkesi siihen. Olin äärettömän väsynyt ja kesti monta viikkoa päästä takaisin elävien kirjoihin. Toinen oli kun kaaduin elokuussa ja sain syyn levätä kaksi kuukautta. Ensimmäinen käännekohta teki muutoksen ajatteluun, toinen kehoon.

Multa meni monta tapahtumaa ja suunnitelmaa ohi, kun en keväällä ylitreenaamisen keskellä jaksanut ja kaatumisen jälkeen pystynyt. Jyväskylän katujuoksu, Tahkon perusmatka, Finlandia puolimaraton… 

Käännekohtien jälkeen tunnistin, myönsin ja käsittelin ne toimintamallit jotka ajoivat minua jatkuvasti ongelmiin ja aloin opetella uusia tapoja toimia. Työstin suhdettani liikuntaan ja itseeni. Opettelin kiinnittämään herkemmin huomiota energiatason ja mielialan muutoksiin ja reagoimaan niihin ajoissa syömällä ja lepäämällä riittävästi. Mun vuosi alkoi kääntyä parempaan. 

Vuoden viimeinen treeni oli tänään kolmen tonnin uinti, jonka jälkeen kroppani tuntuu nyt väsyneeltä ja hieman raskaaltakin. Kuudelta starttaa Paviljongin pamaus, jonka olisin halunnut jo monena vuonna päästä juoksemaan, mutta jätän sen tälläkin kertaa väliin. Mutta tänä vuonna menen kuitenkin katsomaan iloisia juoksijoita ja rakettien säihkettä taivaalla. Mun on hyvä ja tasapainoinen olo nyt itseni ja kehoni kanssa. Mä uskon että ensi vuodesta tulee parempi. 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s