Aamu-uinteja ja iltajumppia

​Kello soi puoli kuudelta aamulla. Teen ripeästi aamutoimet ja syön pienen aamupalan, heitän eväät reppuun ja lähden uimahallille. En ole käynyt aamutreeneissä koko talvena, mutta kun edellisen illan treenit jäivät muun elämän jalkoihin, tuli jostain ajatus panostaa enemmän seuraavaan päivään ja tehdä tuplatreeni.

Olen hallilla 6.15. Kaupungin liikuntapalvelun ohjatut uintitreenit ovat tiistaisin klo 6.30 – 7.30 ja niissä käy pääsääntöisesti triathlonisteja. Laitan lasit silmille ja pudottaudun altaaseen. Tänään on ohjelmassa hengitysharjoituksia, siis niitä joissa ideana on hengittää mahdollisimman vähän ja keuhkot huutavat happea, kunnes harvempiin hengityskertoihin jotenkin ihmeellisesti tottuu. 

En ole hyvä uimari ja syksystä lähtien olen potenut kriisiä tekniikkani kanssa, mutta nyt heti verryttelyssä uinti tuntuu hyvältä ja helpolta. Uidaan vinstoja hengittäen joka 3., 5. ja 7. kerta, sukellellaan ja tehdään alligaattorihengityksiä. Ehkä aamu onkin otollista aikaa uinnille, kun pää on vielä tyhjä ajatuksista ja kroppa levännyt yöunien jäljiltä. Loppuun uidaan vielä super slowta: mahdollisimman hitaasti, mahdollisimman vähällä voimalla, kuitenkin mahdollisimman hyvällä tekniikalla. 

Treenin jälkeen keuhkot tuntuvat eri tavalla heränneiltä. Astun ennen kahdeksaa ulos hallilta ja vedän keuhkot täyteen raikasta ilmaa. Ilma on keväisen oloinen ja aurinko alkaa hiljalleen valaista taivasta. Renkaat rullaavat kevyesti kun poljen töihin. Voisin ahmia happea, ja alkaa tuntua että eväätkin maistuisivat.

Illalla on toinen treeni. Seuralla on tiistai-iltaisin ohjattu jumppa, jossa ei ole tullut koskaan käytyä, mutta tänään päätän vaihtelun vuoksi mennä kokeilemaan. Olen jo seiskalta paikalla, treeni alkaa vartin yli. Syön odotellessani yhden energiapatukan, kun huomaan olevani hieman nälkäinen. 

Paikalle tulee mukavasti porukkaa pienen liikuntasalin kokoon nähden. Ohjelmassa on HIIT-tyyppinen treeni: erilaisia hyppelyitä, loikkia ja punnerruksia. Syke nousee ja hiki valuu, mutta fiilis on hyvä. Viimeiseksi tehdään kevyet loppuvenyttelyt. Puoli yhdeksältä sali tyhjenee ja ovet lukitaan. Moni on liikkeellä fillarilla, niin minäkin. 

Kotona menen suihkuun ja syön vielä iltapalaa ennen kuin pesen hampaat ja menen nukkumaan. Uni tulee hyvin. 

Päätän alkaa käymään silloin tällöin aamu-uinneilla ja jumpissa. Jospa se uintikin lähtisi taas kulkemaan.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s