Västäräkistä vähäsen, pyöräilijästä ei päivääkään?

Maaliskuu, talvi alkaa pikkuhiljaa kääntyä kevääseen ja ajatukset myös. Trek emondani saa olla trainerissa kiinni vielä muutaman viikon, mutta ajan ratas pyörii nopeasti. Siksi olenkin kaivanut pyöräilykengät komerosta ja ajanut muutamana päivänä työmatkat lukkopolkimilla, jotta tottuisin niiden hieman erilaiseen tuntumaan ja saisin työstettyä kaatumisesta jäänyttä epävarmuutta.

Uuteen ajokauteen valmistautuessani olen miettinyt ajamistani ja tapojani toimia liikenteessä. Olisiko elokuun kaatuminen sittenkin ollut vältettävissä? Muistan että lähdin harjoittelemaan hieman väsyneenä ja jouduin ehkä patistelemaankin itseäni, sillä sää oli pilvinen ja ilma kostean viileä, ja lähtiessäni uinnin jälkeen pyörälle olin ehkä vähän kankea kylmästä. Jännitin myös lainaan saatua aika-ajopyörää johon minulla ei ollut ajorutiinia. Oliko ajotuntumani ja tarkkaavaisuuteni liian alhaisella tasolla ottaen huomioon että olin maantiepyöräilijänä vielä suhteellisen kokematon? 

Treeneissä minulla on taipumus sulkea muu maailma mielestäni ja ottaa riskejä joita en välttämättä hallitse. Muutun jopa välinpitämättömäksi, ikään kuin sivusta seuraajaksi, vaikka olen satulassa ja pyörien päällä keikkuu oma henkeni. Ryhmässä ajaessa kyseessä on kuitenkin koko porukan turvallisuus, ja yhden ihmisen ajovirhe voi kertautua aiheuttaen vaaran ympärillä ajaville. Jokainen määrittää itse mitä riskejä on valmis omalla kohdallaan ottamaan, mutta varsinkin porukkalenkeillä tai tilanteissa joissa oma toiminta koskettaa myös sivullisia, turhia riskejä on syytä välttää.

Vaikka olen kaatunut vain kerran, niin jälkeen päin mieleen on tullut paljon tilanteita, joissa olisi ollut aineksia sattua jotain, ja ylipäätään viime kesänä tuntui että erilaisia pyöräonnettomuuksia sattui vähän väliä. Sille ei toki voi mitään, jos joku rattiraivo kiilaa pyörän penkkaan tai jossain tulee joku muu yllättävä ja nopea tilanne johon ei ehdi reagoida, mutta esimerkiksi väsymyksestä johtuvat arviointivirheet olisivat ehkä vältettävissä opettelemalla tunnistamaan omat rajansa. Samoin pyörän kunnolla on suuri merkitys, ja ennen lenkille lähtöä pitäisikin aina muistaa tsekata että renkaissa on ilmaa, vaihteet ja jarrut toimivat ym. 

Ajaessa pitäisi tarkkailla tien lisäksi omaa ajotuntumaa ja säätää ajamista sen mukaan. Jos on aloittelija, on hyvä opetella ajamista rauhassa helpoilla tieosuuksilla joissa on vähän liikennettä ja selkeät väylät. Ajamiseen liittyviä riskejä on hyvä käydä etukäteen mielessään läpi ja miettiä miten niissä kannattaa toimia, sillä itse tilanteessa niitä ei useinkaan ehdi miettiä. Mitä teen jos ajan vahingossa hiekalle? Mihin ja miten väistän jos edellä ajavan ajolinja tai vauhti muuttuu? Ajaessa syöminen ja juominenkin on erikseen opeteltava, että ne sujuvat kisatilanteessakin.

Triathlonistina kieltämättä suhtaudun vauhtiin ja vaarallisiin tilanteisiin vähän kuin rakkaaseen lapseen, mutta ei se reikäpäisyys enää siinä vaiheessa ole niin kova juttu kun päässä on oikea reikä joka valuu punaisena asfalttiin. Ei niillä muutamalla sekunnilla kisassa ehkä olekaan niin suurta väliä jos niihin pysähtyy kokonainen elämä, tai vaikka se vain sinkoaisi toiseen suuntaan, lievemmin tai rajummin seurauksin. Varsinkin pienissä kyläkisoissa, joissa reittiä ei pystytä sulkemaan muulta liikenteeltä, on ihan älyttömän tärkeää, että malttaa ajaa harkiten vaikka lappu rinnassa saakin ketjun kiristymään. 

Toivotaan turvallisia ja hyviä kilometrejä tulevalle maantiekaudelle! Pian päästään testaamaan talven aikana työstettyjä reisiä, päivitettyjä varusteita ja nautiskelemaan pitkistä sunnuntailenkeistä. Pidetään kukin huoli niin itsestämme kuin lenkkikaverista. 

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s